Dessa stjärnor får du möta under årets Learning Forum.

Sara Öhrvall
Tech-expert, författare, föreläsare
I symbios med maskinerna
– AI och människans framtida roll

Vad händer med oss när AI blir mer än ett verktyg – när det blir en partner i vardagen, i arbetet och i beslutsfattandet?

Sara Öhrvall är en av Sveriges mest inflytelserika experter på hur framväxande teknologier förändrar vårt sätt att leva, arbeta och förstå oss själva. Hon har blivit utnämnd till en av Sveriges mäktigaste kvinnor inom tech och mäktigaste kvinna inom svenskt näringsliv och har erfarenhet från toppositioner på svenska storbolag som Volvo, Bonnier, SEB och Axel Johnson, samt internationella innovationsmiljöer i bl.a. Tokyo, London och New York.
 
Sara har länge rört sig i gränslandet mellan mänskliga behov och teknologins möjligheter och som författare till den uppmärksammade boken Ditt framtida jag lyfter hon frågan om vad som händer när AI inte bara kompletterar, utan också överträffar, vår egen förmåga. 
 
På Learning Forum utmanar Sara oss att tänka nytt om människans framtida roll i ett samhälle där maskinerna blir våra medskapare och där transformationen är både systemisk och personlig.

Erik Bakkman
RISE
Ledarskap i osäkerhet
– att agera i systemisk transformation


Hur leder man när gamla strukturer faller och nya ännu inte tagit form? Hur ledarskap, systemtänk och mod kan skapa riktning i osäkerhet.

Erik Bakkman har en bakgrund som polismästare vid Nationella Operativa Avdelningen (NOA) som chef för utveckling av brottsbekämpning. Miljöer präglade av gängkriminalitet, våld och osäkerhet har gett honom en ovanlig erfarenhet av ledarskap när pressen är som störst. 

Idag omsätter han dessa lärdomar i arbetet med systemisk transformation och strategisk innovation på RISE.  Med förmågan att förena teori och praktik gör han komplexa frågor begripliga och ser vägar framåt när osäkerheten är som störst.

På Learning Forum kommer Erik att dela med sig av sina insikter om ledarskapets roll i transformation – från hårda verkligheter till långsiktiga systemskiften.

Viktoria Björklund
Förvaltningschef/skolchef
Kiruna kommun
Glimtar av det nya 
– när sprickorna är ett faktum

Marken rör sig, hus rivs, ett helt nytt samhälle växer fram där människor flyttar och flyttas. I Kiruna är systemisk transformation inte bara ett begrepp, det är verklighet.

Viktoria Björklund är förvaltningschef/skolchef på Kultur- och utbildningsförvaltningen i Kiruna kommun och leder därmed ett av Sveriges mest komplexa förändringsuppdrag.

Med konkreta erfarenheter och insikter om stora systemförändringar leder Viktoria skolan i Kiruna till en ny tid.

Ett exempel på hur stort engagemang, mod, tillit och lärande kan hålla ihop en rådande organisation, samtidigt som en ny växer fram där marken bokstavligen rör sig.

Peter Ljungstrand
RISE
Att utforska med design
– från svaga signaler till systemiska möjligheter


Hur kan vi upptäcka skiften i tid och omvandla små signaler till stora möjligheter?

Peter Ljungstrand är en av de mest erfarna rösterna inom svensk interaktionsdesign. Sedan slutet av 1990-talet har han arbetat i gränslandet mellan teknik, design och samhälle, alltid med människors behov och upplevelser som utgångspunkt.

Hans arbete präglas av en nyfikenhet på hur vi kan förstå förändring genom att observera svaga signaler och översätta dem till insikter och handling. Med sin kombination av forskning, undervisning och innovationsledning har han blivit en stark röst för att använda design som verktyg för att navigera i komplexitet.

På Learning Forum kommer Peter att fokusera på hur vi med hjälp av spekulativ design kan se tidiga tecknen på förändring och hjälp med att förstå vart de kan leda.

Gymnasieelever från Dragonskolan i Umeå

Unga röster. Framtiden tar plats vid bordet.

Gymnasieelever från Dragonskolan deltar på Learning Forum och ger framtiden en plats i rummet. Genom att delta i samtal och workshops bidrar de med nyfikenhet, mod och insikter som utmanar vuxenvärldens perspektiv. Deras deltagande är en tydlig påminnelse om att framtidens ekosystem för lärande måste formas med deras verklighet som kompass, drivas av deras behov och bära deras drömmar vidare.