Årets tema var ”Bildning i den artificiella intelligensens tid”. Bildning bygger ett demokratiskt, empatiskt och fritt samhälle, men vad är och blir egentligen bildning när AI i grunden påverkar hur vi ser på kunskap och lärande? AI påverkar nu i stort sett alla delar av våra liv, professionellt såväl som privat. Vi kan lära och skapa anpassade lärresor med hjälp av AI-assistenter och manifestera vårt lärande i en mängd olika format. Hela världens samlade kunskap ligger bokstavligen i allas våra händer. Vad blir bildning då?

Under Learning Forum 2024 tog vi oss an denna stora och högst relevanta fråga. I Norrköpings anrika industrilandskap samlades drygt 140 personer för att under två halvdagar lyssna, samtala och lära tillsammans. Reflektion är en bärande del av Learning Forum, så båda dagarna innehöll designad reflektion och workshops. Moderatorer var Pernilla Glaser och Katarina Pietrzak.

Amy Loutfi

Amy är professor i datavetenskap och vicerektor för AI och innovation vid Örebro universitet. Utöver detta så tillträder hon som programdirektör för forskningsprogrammet WASP i januari 2025. 

Hennes forskning fokuserar på intelligenta sensorsystem och hur dessa interagerar med människor i olika miljöer. Genom sitt arbete vill Amy tänja på gränserna för AI och utforska hur innovativa tillvägagångssätt kan bidra till banbrytande framsteg.

Håkan Lidbo

Håkan är konstnär, innovatör och en av världens mest produktiva musikproducenter.

Han ser teknik som ett kraftfullt verktyg för att främja utforskande och lärande genom att skapa nya sätt att interagera med världen, experimentera och tänka kreativt. Hans vision innebär att använda teknik för att sudda ut gränserna mellan konst, vetenskap och utbildning, ofta med en lekfull och innovativ ansats. Många av hans projekt bygger på övertygelsen att mänsklig fantasi, världens sämst utnyttjade naturresurs, är något som kan tränas.

Under Learning Forum spelade vi även fantasiträningsspelet ”Makanatsu” och utforskade några av hans installationer.

Lars Strannegård

Lars är professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm.

Lars talade under Learning Forum om hur ett bildningsideal i morgondagens samhälle skulle kunna se ut. Att bildning, av både hjärna och hjärta, är utgångspunkten för människans framgångsrika framtid.